Сторінка 1 з 1

ПовідомленняДодано: 27 вересня 2006 11:29
Chestnut
Lyho написав:Ярема провівши шмон серед своїх хлопів зібрав близько 60 000 самопалів, і це лише те - що знайшли! Лише у хлопів!


Тут є кілька моментів.

1. Хотілося б побачити точну цитату (вибачай, зараз на роботі, а моя бібліотека вдома :( ) Є певний сумнів з приводу цифри, самопали були недешевою цяцькою, хоча й простіші для застосування ніж луки
2. Скільки було всього сімей у володіннях Вишневецьких? (а заодно на якій саме території проходив той шмон і коли)
3. З приводу козацького Подніпров"я маю підозру, що воно було значно слабше залюднене, ніж Лубенщина Вишневецького (хоча б тому, що люди не надто любили селитися там, де панував "бєспрєдєл")

ПовідомленняДодано: 02 жовтня 2006 18:46
Chestnut
Chestnut написав:Тут є кілька моментів


"Читав словник, довго думав" (С)

Так от, у володіннях Вишневецького перед Хмельниччиною було 250 тис підданих, тобто половина населення Київського воєводства. Це приблизно 50 тис господарств. Тобто цифра у 60 тис конфіскованих самопалів означає, що а) було зроблено повального обшуку по всій Лубенщині, і б) самопал був мало чи не в кожному господарстві. І одне, і інше маловірогідне.

Далі, число 60 тис маємо із чуток, які передав у своєму листі Потоцький (і то невідомо, чи не перебільшив їх у свою чергу).

Але навіть якщо ми скоротимо це число вдвоє-втроє, все одно виходить досить багато. І тут є ось такий момент -- за 15 років до того населення "Вишневеччини" було всього 4 з половиною тисячі чоловік! Тобто за півтора десятиліття відбувся вибуховий злет кількості населення за рахунок запрошення колоністів з іншого боку Дніпра. А колоністи самі по собі були люди білбш рішучі та авантурно настроєні порівняно з іншими, хто залишився вдома. так що ситуацію на "Вишневеччині" НМСД аж ніяк не правомірно проектувати на всю територію, охоплену Хмельниччиною, а тим більше робити далего йдучі висновки про Івасів та Петриків, що вчилися ладувати самопала, ще бігаючи без штанців :)

ПовідомленняДодано: 02 жовтня 2006 18:51
Sav
Слухай, а звідки твоя інформація про 4500 душ в 1633 році на Вишньовеччині? Шось теє, не того, надто великий зріст населення виходить.

ПовідомленняДодано: 02 жовтня 2006 19:48
Chestnut
З польської книжки про Вишневецького \"Князь Ярема\", автора напишу, коли доберуся додому. Звідти ж (з того ж абзацу :) ) і друга цифра -- 250 тис перед Хмельниччиною

ПовідомленняДодано: 03 жовтня 2006 11:44
Sav
Ага, зрозумів. Мне кажется, что у оценки численности Вишневеччины к 1648 году ноги растут из того же источника, который дедушка Грушевский использует в этой главе:

http://litopys.org.ua/hrushrus/iur80701.htm

\"В світлї сих припадкових згадок сучасників, які власними очима бачили тутешнє заселеннє, не здають ся гіперболїчними цифри заселення Вишневеччини перед Хмельниччиною, подані свого часу з незвісного близше „манускрипту кн. Михайла Сервація Вишневецького” 8): Лубни 2646 господарів і 40 колес млинських. Хорол 1297 госп. і 8 колес 9). Горошин 107 госп. і 11 колес. Лукомль 524 госп. Оржиця 91 госп. Буромль 158 госп. і 6 кол. Вереміївка 327 госп. Жовнин 312 госп. і 9 кол. Пирятин 1749 госп. і 38 кол. Білошапки 374 госп. і 3 кол. Держикрай 318 госп. Золотоноша 273 госп. і 13 кол. Піщана 230 госп. і 8 кол. Домовтів 243 госп. і 5 кол. Прилука 366 госп. і 36 кол. Полтава 812 госп. і 11 кол. Монастирище 939 госп. і 42 кол. Галка 824 госп. і 6 кол. Жоравка 474 госп. і 16 кол. Городня 312 госп. і 12 кол. Гмировка 135 госп. і 2 кол. Ічня 1494 госп. і 3 кол. Іваниця 336 госп. і 3 кол. Голенка 304 госп. і 2 кол. Красне (Кр. Колядин) 995 госп. і 4 кол. Липове 381 госп. і 9 кол. Кропивна 184 госп. Самбір 198 госп. Глинськ 1264 госп. і 16 кол. Варва 2037 госп. і 21 кол. Переволочна 426 госп. і 10 кол. Сокіринцї 128 госп. і 12 кол. Сребне 1830 госп. і 11 кол. Чернухи 944 госп. і 9 кол. Снятинка 436 госп. і 14 кол. Вороньки 145 госп. i l кол. Многа 285 госп. і 3 кол. Куренька 348 госп. і 24 кол. Лохвиця 3325 госп. і 35 кол. Піски 349 госп. і 6 кол. Сенча 1403 госп. і 31 кол. Комишня і Ручинцї 1164 госп. і 9 кол. Хомутець 446 госп. і 9 кол. Сергіївка і Робишівка (?) 214 госп. Царів брод 104 госп. і 2 кол. Липова Долина 150 госп. і 2 кол. Райгород 137 госп. Опанасівка 17 госп. Талалаївка 60 госп. Ромен 6000 госп. Корибутів 600 госп. Кулигородище (?) 80 госп. 10).\"

ПовідомленняДодано: 03 жовтня 2006 13:20
Chestnut
Да, цифры приводятся именно эти. Ну что поделать -- дедушка крепко перепахал поле, почти никуда от него не денешься :)

ПовідомленняДодано: 05 жовтня 2006 12:22
Lyho
Прошу зауважити, я вже вибачався :D :
P.S. Chestnut, дякую за посилання, бо теж не маю можливості його знайти зараз. Моє перше число у 60 000 самопалів помилка, згадував по пам'яті а вона підвела. Вибачаюсь, виправив Smile Але всеодно не мало Smile

http://forum.milua.org/viewtopic.php?t= ... 534ec7040d

Як вже згадувалось в тій темі, мова йде про
Chestnut написав:А ось звідки взялося це посилання -- від Грушевського

http://litopys.org.ua/hrushrus/iur81001.htm

По словам Потоцкого, тільки його швидкий марш і ріжні заходи против повстання стримали його вибух, що готовий був обняти усю ту східно-полудневу Україну вже в тім часї, місяцї марте ст. ст. „Як би не ужив я антідоту поспішности, вибухнув би вже такий огонь на Українї, що тільки б великими силами або не швидко міг бути загашений. Сам оден князь воєвода руський [Ярема Вишневецький] відібрав від своїх відданих кількадесять тисяч самопалів — а що ж у иньших! А вся та стрільба з людьми мала пристати до бунту Хмельницького. Коли б тому всьому не запобігло ся від перших початків, не позабирано армату по ріжних замочках, що своєволя збирала ся захопити, легко може ваша кор. мил. зміркувати, що назбирало ся б тої своєволї і що вона наробила б в державі ваш. корол. мил.”


Посилання на "Пам. кн. Міхаловского ч. 4."

Дуже схоже на перебільшення -- "у стаха ґлаза вєлікі"

Коротше, без підтвердження іншими документами я б завагався 100% покладатися на це як на свідчення про широке розповсюдження вогнепалу серед посполитих


"кількадесять тисяч самопалів" все одно не мало на той час!!!!

ПовідомленняДодано: 05 жовтня 2006 12:49
Chestnut
Lyho написав:"кількадесять тисяч самопалів" все одно не мало на той час!!!!


Число в 60 тис самопалів цитується й у згаданій мною біоґрафії князя Єремії. Справа в тому, що поки що джерело про "кількадесят тисяч" -- це переказ чужих слів (бо ж не сам Потоцький ті самопали конфісковував та рахував), та до того ж у листі, який має за мету привернути увагу до серйозності ситуації.

А от чи є якісь згадки про масштабну акцію тотального шмону по Вишневеччині, який повинен був продовжуватися довгий час (бо сам князь мав не так багато війська у власному розпорядженні)?

ПовідомленняДодано: 05 жовтня 2006 14:05
Lyho
О то значить моя підсвідома пам'ять (десь читав), мене не зовсім і підвела. :lol: