УПА на Тернопільщині: ВО "Лисоня" і УПА-Південь

Модератор: Global Moderators

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 17 грудня 2010 18:42

Воля написав:отож є 3 дати присяги: 2.10, 3.10, та 30.10. 1944р.
а з "Холодноярцями" ще якість сотні присягали?

Як писав вище, що "Холодноярці" складали присягу самі.

2 і 3 жовтня - це одна і та ж присяга. Автор хронік із сотень у 1947 р. (як я писав, це напевне Сказінський) подавав дату 2 жовтня, у документі, який ви згадували - стоїть 3 жовтня.

Воля написав:Володимир Мороз
Відділи ВО "Лисоня" на кін. жовтня - поч. листопада 1944 р.:
"Сірі вовки" (Бистрий), "Чорноморці" (Жук) – терен V/III
"Орли" (Коц), "Бурлаки" (Чорний) – терен V/II
"Лісовики" (Кок), "Рубачі" (Ворон), "Холодноярці" (Рен) – терен V/I
"Верховинці" (Косач), "Полтавці" (Максим), "Риболовці" ( Меч) – терен V/I, курінний Лютий

і це всі сотні??? цікаво, а які сотні не увійшли у список?

Так виглядає, що всі увійшли. Чи ви вважаєте, що когось пропущено? Нема "Гайдамаків" Ясміна (але він ще був поза "Лисонею"), нема відділів з Кам’янеччини - але вони ще до "Лисоні" не належали.

Воля написав: упорядники 9 Літопису УПА н.с. не подали повністю списку сотень, із протоколів О. Польового?

Польовий знав реальний стан до відходу на лікування, тобто до кін. 09.1944 р. НУ, і вже коли виздоровів. А що скоротили в 9 томі - не знаю.

Воля написав:терен, то це мабуть поділ на ТВ який був у серпні 1944р. або поділ Бережанської округи ОУН

Та ні, це округи ОУН (Бережанська, Тернопільська, Чортківська), до яких були прикріплені відділи УПА. По суті, це тактичні відтинки, але 1) невідомо, чи вони тоді так називалися у ВО "Лисоня", 2) поняття ТВ у 1944 р. і 1945 рр. відрізнялися - у 1944 р. - це терен дії, у 1945 р. - структурний підрозділ ВО.

Курінний Лютий - значить, що цими трьома сотнями командував курінний "Лютий", тобто Дмитро Карпенко-"Яструб".

Можна припускати, що інші три групи сотень теж складали курені, але для них командирів не вказано.
 

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 17 грудня 2010 22:30

Володимир Мороз написав:Для стимулювання розмови уривок з нарису про Павла Мигаля

А це "паровозом" до нарису про П. Мигаля "намалювався" інший:
Поручник УПА Ярослав Почигайло-“Боярин”-“Крук”

Тривалий час у рідному Бокові на Підгаєччині доля Ярослава Почигайла-“Крука”-“Боярина” була невідомою. Сучасний стан вивчення джерел з історії ОУН і УПА дають можливість з’ясувати це, як також основні життєві віхи його короткого, але насиченого життя. Звичайно, залишається ще багато питань, але є надія, що найближчим часом їх можна буде з’ясувати.

Ярослав Остапович Почигайло народився у 1922 р. у сім’ї селян-середняків. Здобув середню освіту, закінчивши учительську семінарію. В юнацькі роки пов’язав свою життя з Організацією Українських Націоналістів. Керував Юнацтвом ОУН у рідному селі, згодом – в районі. Член організації з 1939 р.
Можна припускати, що здобув військовий вишкіл у якійсь чужинській військовій формації або в УПА на Волині, бо навесні 1944 р. Я.Почигайло-“Крук” у старшинській школі УПА “Олені” був не звичайним курсантом, а командиром чоти. На цьому посту він працював від весни до осені 1944 р. і, очевидно, на належному рівні. 23 вересня наказом УПА-Захід ч. 8/44 “Крук”, який на той час мав ступінь старшого булавного (старшини), був підвищений до хорунжого (лейтенанта) з датою старшинства 1 жовтня 1944 р.

Після закінчення роботи школи у листопаді 1944 р. був скерований на рідну Тернопільщину, де у другій половині січня 1945 р. очолив сотню “Лісовики”.
На цей відділ у той час випали важкі випробування. Напередодні Нового року загинув попередній сотенний Іван Юхнович-“Кок”, бунчужний та троє стрільців. 14 березня одна чота потрапила в оточення між селом Боків Підгаєцького району та лісом і звела запеклий оборонний бій. 30 повстанців протистояли близько 250 більшовикам. Вирватися із ворожого кільця вдалося небагатьом... В результаті бою загинуло 30 більшовиків та 23 повстанці, які були поховані у селах Боків та Дитятин.

Повстанці не залишалися в боргу. 20 лютого 1945 р. біля с. Заставці Монастириського району один рій зробив засідку на 15 більшовиків. Підпустивши їх на віддаль 80 м, відкрито вогонь, в результаті якого вбито п’ятьох ворогів, серед яких були голова райвиконкому і начальник райвідділу НКВД. Повстанці втрат не мали.

На кінець березня сотня зібралася разом і мала три чоти загальною чисельністю 90 осіб. Сотня постійно маневрувала, уникаючи великих облав, які в той час відбувалися на Підгаєчччині. Все ж 5 (15) квітня 1945 р. близько 11 години між Сільцем Божиківським та Дібровою Слав’ятинською повстанці були змушені прийняти бій проти майже 700 більшовиків, які взяли в сотню в кільце. На початку бою серед стрільців запанувала паніка, але сотенний “Крук” зумів навести лад і закликав вояків до боротьби. В запеклому бою вороже кільце звужувалося. Сотенний віддав наказ на прорив. Закидавши ворога гранатами, повстанці невеликими групами в кількох місцях прорвали оточення. Загалом в бою і прориві загинуло, за даними звіту УПА, 80 більшовиків та 18 повстанців, зокрема чотові Михайло Гаран-“Гор” та Михайло Осовський-“Бай”. Ще 7 стрільців були поранені.

Після цього бою сотню було реорганізовано. Тепер вона складалася із двох чот під командуванням Івана Лужецького-“Когута” і “Чайки” (імовірно, Михайло Корпан). Перша чота базувалася в лісах в околицях Слав’ятина і Мужилова; друга, при якій перебував і сотенний, біля села Голгоче.

За належне командування сотнею Я. Почигайло-“Крук” був відзначений Вирізненням у наказі Крайового військового штабу УПА-Захід з датою 1 січня 1946 р.
Влітку 1946 р. відділи УПА на Тернопільщині були розформовані, а повстанці перейшли дна працю у підпілля ОУН. Припинила своє існування і соня “Лісовики”. Я.Почигайло був скерований в окружний осередок Служби Безпеки ОУН Чортківсько-Бережанської округи, яким в той час керував Михайло Кріль-“Міша”. Там він працював до 1947 р., засвоюючи основні засади розвідчої і контррозвідчої праці підпілля. В цей час перебував, імовірно, далі на Підгаєччині. У 1947 р. був призначений надрайонним референтом СБ Копичеччини, а наступного року переведений на пост організаційного референта того ж надрайону, який охоплював тодішні Буданівський, Гримайлівський, Гусятинський, Копичинецький, Пробіжнянський райони Тернопільської області. Діяв в той час під псевдонімами “Боярин”, “Б-321”, “Б–42”, “662/2”. У серпні 1949 р. став надрайонним провідником ОУН Копичинеччини, замінивши полеглого у січні того ж року Василя Бойка-“Книша”.

За попередню працю в УПА, а також діяльність у підпіллі Я.Почигайло-“Боярин” був підвищений до ступеня поручника УПА з датою старшинства 30 червня 1950 р. (наказ ГВШ УПА ч. 2/50 від 30.07.1950 р.) та нагороджений Срібним Хрестом бойової заслуги І кл. (наказ ГВШ УПА ч. 1/51 від 2 .05.1951 р.).
Після масових арештів у Чортківсько-Бережанській окрузі навесні 1951 р. МГБ вдалося з’ясувати т. зв. метрвий пункт зв’язку між окружним проводом та “Боярином” на окраїні с. Ласківці Буданівського (тепер – Теребовлянського) району – у 25 метрах на південь від перехрестя доріг в 100 метрах на захід від села. Тут було виставлено засідку, в яку в ніч на 7 червня потрапило троє повстанців. При спробі захопленння живими вони вчинили збройний опір і в перестрілці загинули. Вбитими виявилися надрайонний провідник ОУН Копичинеччини Ярослав Почигайло-“Боярин”, районний референт СБ ОУН Буданівського району Антон Королюк-“Крук” і третій невідомий. Захоплено 2 автомати, 1 рушницю, 3 пістолети, 3 гранати і 110 патронів. Тіла вбитих ворог забрав у райцентр Білобожницю, де вони поховані – невідомо.

Незважаючи ні значні втрати, підпілля на Копичинеччині продовжувало діяти, про що більш докладно можна прочитати у книзі Богдана Савки “Останні на полі слави”, виданої у тернопільському видавництві “Джура” у 2009 р.
 

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 18 грудня 2010 00:37

про підстаршинські школи у ВО "Лисоня"

Іван Джоджик. Спогади воїна УПА
Весною 1944 р. я разом із станичним Юнацтва ОУН Кісь Михайлом із Заставців направлені в підстаршинську школу УПА на хутір Кам'янки в Рога-тинщині. Начальником школи був «Роман», сотенні: «Вовк» і «Ворон», чотовий мій «Жук», ройовий «Беркут».

Фронт з-над Стрипи почав котитися на захід. Відділам УПА порекомендовано переходити фронт у великих лісних масивах. Після невеликої реорганізації мене приділено в сотню «Буйні» під псевдом «Гай». Сотенний «Овоч», віком понад 30 років, з військовою виправкою і відвагою повів сотню в Карпати з метою переходу фронту без втрат.


А таке зізнавав згаданий вище Онуфрій Наконечний-"Ростислав":
осінь і зиму 1943-1944 був в школі, яка була в Підгаєцьких лісах. Начальником школи був колишній курінний "Бондаренко", він же "Стрийський" (потім шеф штабу ВО 3). Чотовими були сот. "Чорний", сот. "Ясмін" і третім чотовим "Бистрий", який також викладав топографію. В школі навчалося бл. 100 осіб.
 

Воля
Member
Member
 
Повідомлень: 303
З нами з:
17 квітня 2008 17:21
Звідки: село

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Воля » 18 грудня 2010 12:13

Володимир Мороз
2 і 3 жовтня - це одна і та ж присяга. Автор хронік із сотень у 1947 р. (як я писав, це напевне Сказінський) подавав дату 2 жовтня, у документі, який ви згадували - стоїть 3 жовтня.

Присяга розтягнулась, і закінчилась 3 числа :yes:
Воля написав:
Володимир МорозВідділи ВО "Лисоня" на кін. жовтня - поч. листопада 1944 р.:
"Сірі вовки" (Бистрий), "Чорноморці" (Жук) – терен V/III
"Орли" (Коц), "Бурлаки" (Чорний) – терен V/II
"Лісовики" (Кок), "Рубачі" (Ворон), "Холодноярці" (Рен) – терен V/I
"Верховинці" (Косач), "Полтавці" (Максим), "Риболовці" ( Меч) – терен V/I, курінний Лютий
і це всі сотні??? цікаво, а які сотні не увійшли у список?
Так виглядає, що всі увійшли. Чи ви вважаєте, що когось пропущено? Нема "Гайдамаків" Ясміна (але він ще був поза "Лисонею"), нема відділів з Кам’янеччини - але вони ще до "Лисоні" не належали.

10 сотень мало!! а з Камянець-Подільщини та Кременеччини скільки сотень прийшо, 2 чи 4 також питання!!!
Содоль подає серед криптонімів із ВО "Лисоня" - сотню "Кубанці", десь, щось зустрічали?
Честь і слава
 

Воля
Member
Member
 
Повідомлень: 303
З нами з:
17 квітня 2008 17:21
Звідки: село

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Воля » 18 грудня 2010 12:20

Володимир Мороз
Воля написав:
терен, то це мабуть поділ на ТВ який був у серпні 1944р. або поділ Бережанської округи ОУН
Та ні, це округи ОУН (Бережанська, Тернопільська, Чортківська), до яких були прикріплені відділи УПА. По суті, це тактичні відтинки, але 1) невідомо, чи вони тоді так називалися у ВО "Лисоня", 2) поняття ТВ у 1944 р. і 1945 рр. відрізнялися - у 1944 р. - це терен дії, у 1945 р. - структурний підрозділ ВО.

Курінний Лютий - значить, що цими трьома сотнями командував курінний "Лютий", тобто Дмитро Карпенко-"Яструб".

Можна припускати, що інші три групи сотень теж складали курені, але для них командирів не вказано.

поділ "І", "ІІ", "ІІІ" я зрозумів, що це або округи, або ТВ! про тактичні відтинки 1944 р. у наказі КВШ УПА-Захід читав(непамятаю який)
Мене цікавить цифра "V" - це номер Тернопільської обл. ОУН у структурі ЗУЗ, чи щось інше???
Про курінного к-ра "Лютого" подумав, що це ще і його куріню, але це пс. Карпенка Д.
Честь і слава
 

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 18 грудня 2010 12:30

Воля написав:Володимир Мороз
2 і 3 жовтня - це одна і та ж присяга. Автор хронік із сотень у 1947 р. (як я писав, це напевне Сказінський) подавав дату 2 жовтня, у документі, який ви згадували - стоїть 3 жовтня.

Присяга розтягнулась, і закінчилась 3 числа :yes:

В описах цього нема. Просто якась дата помилкова.

Воля написав:10 сотень мало!! а з Камянець-Подільщини та Кременеччини скільки сотень прийшо, 2 чи 4 також питання!!!

На початок листопада 1944 р. сотні з Кам’янеччини і Кременеччини до ВО "Лисоня" стосунку не мали, хоча могли перебувати на її терені. "Кий" прийшов пізніше. А які тоді ще сотні, крім перерахованих? Наприклад, в описах боїв "Лисоні" після листопада 1944 р. інші сотні не фігурують.
 

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 18 грудня 2010 12:41

Воля написав:Содоль подає серед криптонімів із ВО "Лисоня" - сотню "Кубанці", десь, щось зустрічали?

ні, не зустрічав
 

Воля
Member
Member
 
Повідомлень: 303
З нами з:
17 квітня 2008 17:21
Звідки: село

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Воля » 18 грудня 2010 12:45

коли писав дипломну роботу, то про школу писав як про стаціонарну, до передачі її в загін к-ра "Остапа" а потім як рейдуючу! здійснила 3 випуски, із яких 2 без надання ступнів і без випускних іспитів а просто призначення на функційну посаду!
а про к-ра "Вовка", щось відомо? у мене є неперевірена інформація, що він очолив формування артилерійської частини ВО. Знаю спогади ненадійне джерело, але ці спогади до найдрібніших деталей підтверджуються...
Честь і слава
 

Воля
Member
Member
 
Повідомлень: 303
З нами з:
17 квітня 2008 17:21
Звідки: село

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Воля » 18 грудня 2010 12:47

Володимир Мороз
А це "паровозом" до нарису про П. Мигаля "намалювався" інший:

а я думав що це 2 різних старшин ВО, один хорунжий, інший поручник! а звідки інформація. про "Боярина" гадав, що сотня діяла ще у 1946-1947 р.
Честь і слава
 

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 18 грудня 2010 12:51

Воля написав:Мене цікавить цифра "V" - це номер Тернопільської обл. ОУН у структурі ЗУЗ, чи щось інше???

Важко сказати. Може бути порядковий номер, може бути просто позначення. Н.п., по алфавіту ніби так лягає: Дрогобич, Львів, Перемишль, Станиславів, Тернопіль

Воля написав:поділ "І", "ІІ", "ІІІ" я зрозумів, що це або округи, або ТВ! про тактичні відтинки 1944 р. у наказі КВШ УПА-Захід читав(непамятаю який)

ТВ були у 1944 р. у ВО "Буг". Натомість ВО "Говерля" поділялася на 4 групи і ще на початку 1945 р. вживався саме такий термін. Содоль стверджує, що в УПА-Захід поділ ВО на ТВ відбувся у лютому 1945 р., а остаточно закріплений у вересні 1945 р. з наданням номерів та назв.
 

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 18 грудня 2010 12:59

Воля написав:а я думав що це 2 різних старшин ВО, один хорунжий, інший поручник!

У списку старшин ВО "Лисоня" три "Круки", тобто 10% осіб із старшинським ступенем станом на 1948 рік :D
[list=]пор. "Крук" - Федик Богдан - к-р "Холодноярців", к-р ТВ "Стрипа"
пор. "Крук"-"Боярин" - Почигайло Ярослав - інструктор "Оленів", к-р "Лісовиків"
хор. "Крук" - ??? - чотовий, ступінь отримав посертно з датою 1.ІІ.1946 - це, напевне, дата загибелі[/list]

Воля написав:а звідки інформація. про "Боярина" гадав, що сотня діяла ще у 1946-1947 р.

Зі свідчень Сказінського і з радянських документів (а вони базувалися таки на свідченнях арештованих підпільників, але це ще до арешту Сказінського).
 

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 18 грудня 2010 13:06

Воля написав:коли писав дипломну роботу, то про школу писав як про стаціонарну, до передачі її в загін к-ра "Остапа" а потім як рейдуючу! здійснила 3 випуски, із яких 2 без надання ступнів і без випускних іспитів а просто призначення на функційну посаду

Не думаю, що це коректний поділ - "рейдуюча" і "стаціонарна". Коли є можливість - краще вчитися стаціонарно, бо так це буде швидше. Коли ворог оточує - всі ломляться в рейд )))

Воля написав:а про к-ра "Вовка", щось відомо? у мене є неперевірена інформація, що він очолив формування артилерійської частини ВО. Знаю спогади ненадійне джерело, але ці спогади до найдрібніших деталей підтверджуються...

Будь-яке джерело вимагає перевірки. Відповідно, може бути, що "Вовка" призначили очолити якусь там батарею, яку, наприклад, через кілька тижнів закопали до кращих часів, бо облава і скоро зима і на тому все скінчилося. Не знаю, коли "Овоч" очолив "Буйних", але ще у середині липня 1944 р. нею командував "Вовк", а вже у вересні — "Овоч", ну а на початку жовтня рештки сотні розділили між іншими відділами.
 

Воля
Member
Member
 
Повідомлень: 303
З нами з:
17 квітня 2008 17:21
Звідки: село

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Воля » 18 грудня 2010 13:22

Алеж "Боярину" як надавали ступінь, то невказано попереднього звання!!!!
Про "Крука" із ВШВО вважав, що це Когут Богдан ( пс.- „Крук”; р.ж. - ?.?.1922 с. Кипячка Тернопільського р-ну Тернопільської обл. – 17.09.1949 під с. Колодіївка Скалатського р-ну) Навчався у Львівському політехнічному інституті, пройшов офіцерську школу УПА, ст. булавний. Перебував при ВШВО “Лисоня”. Заступник провідника Збаразького надрайону (осінь 1947-1949)
Честь і слава
 

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 18 грудня 2010 13:34

Крім того, що не було підстав не вірити Сказінському і радянським документам, де вказувалося - Ярослав Почигайло-"Крук"-"Боярин", колишній сотенний "Лісовиків", то ще є список номінованих старшин ВО "Лисоня" з 1950 р., де вказано, що поручник "Боярин" - сотенний "Лісовиків".
 

Аватар користувача
Володимир Мороз
Member
Member
 
Повідомлень: 2394
З нами з:
31 липня 2007 13:06
Звідки: Київ

Re: Тернопільська воєнна округа УПА "Лисоня"

Повідомлення Володимир Мороз » 18 грудня 2010 13:38

Воля написав:Алеж "Боярину" як надавали ступінь, то невказано попереднього звання!!!!

Такі випадки непоодинокі, як і інші - вказано ступінь неправильно (н.п. стрілець замість булавний). Кук міг щось не знати, не бути впевненим (напр., по наказах ГВШ хорунжого отримував "Крук" з "Оленів", а поручника пропонували дати "Бояринові" з "Лисоні"). "Шелест" і Шухевич на той час вже не жили...
 

Поперед.Далі

Повернутись до WWII та Другі визвольні змагання (1938-1945)

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 2 гостей